Sagan nigdje eksplicitno ne spominje entitete koji bi se mogli okarakterizirati kao demonski, a obzirom da entiteta koji ne potiču od umirućih osoba ima neznatan broj, smatra da im ne treba pridavati veći značaj. Za entitete koje je naveo u poglavlju "Mračne sile" priznaje da su nešto drugo, ali to dalje ne obrazlaže.32

Ako suštinski i postoji razlika između Old Age (službenih religija) i New Age doktrina, kod pitanja postojanja sila Zloga javlja se trend izjednačavanja stava – ako takve sile i postoje, oni koji vjeruju (svatko svojoj doktrini) već su samim time zaštićeni. Takvo viđenje, danas sve prisutnije, dobro je opisao LAUDETUR, član jednog foruma (23.06.2009., 7:48):

"Pričati (pisati) o đavlu zapravo je davati mu značaj. Zato ga neću više spominjati. Što se pak egzorcizma tiče, javno je ob­zna­nje­no kako u Hrvatskoj postoji samo jedan ovlašteni (službeni) egzorcist. Pri objavi vijesti o njegovom imenovanju također je rečeno kako se svaka sumnja u opsjednutost treba prijaviti nadležnim crkvenim tijelima, kako je do sada bilo tek nekoliko takvih prijava i da je, po temeljitoj provjeri, utvrđeno kako se u svim tim slučajevima radilo o psihičkim oboljenjima.

Pitanje egzorcizma regulirano je Kanonskim pravom i strogo je za­bra­nje­no da se njime bavi neovlaštena osoba.

Dakle, pustite vraga neka ide k vragu. Mi krštenici i sljedbenici Isusovi njega se ne trebamo bojati niti mu pridavati ikakav zna­čaj."33

Gore naveden tekst indikativan je i po tome što nam govori o nastojanju da se ovo, nekada isključivo religijsko pitanje, prepusti modernoj medicini i znanosti koja je već etiketirala većinu ovakvih stanja kao poremećaje osobnosti ili druga tzv. psihička oboljenja. Jasno, (pravo)vjernici imaju "asa u rukavu" tj. crkveni autoritet koje je ovdje neupitan (svima ostalima je strogo zabranjeno baviti se time).

Kao jedan od primjera Old Age anestezije po pitanju potencijala mračnih sila mogao bi se navesti komentar M. Steinera u članku u kojem raspravlja o egzorcizmu u Novom obredniku katoličke crkve gdje kaže:

"... čarobnjaci i vještice mogu naškoditi samo onima koji vjeruju da im se može naškoditi jer u tom slučaju sami pripremaju podlogu da im se dogodi ono čega se boje."34

Pretpostavljam da bi vjernici koji su ipak na svojoj koži osjetili posljedice mračnih sila mogli biti lako optuženi iz istog izvora zbog njihove slabe (ili krive) vjere.

Baldwin je ponudio listu simptoma koji bi mogli ukazivati na postojanje demonskog nakačenja, do koje je došao uspoređivanjem osam različitih izvora:35

  • Promjena osobnosti: vanjski izgled, ponašanje, seksualne de­vi­ja­cije, moralni karakter, inteligencija
  • Fizičke promjene: promjena glasa, zasjenjenje svjesnosti, simptomi katatonije (obamrlosti), padanje, epileptički napadi, neosjetljivost na bol, nadnaravna snaga
  • Mentalne promjene: glosolalija, psihičke i okultne moći, npr. vidovitost (engl. clairvoyance), telepatija, mogućnost pred­vi­đa­nja budućih događaja, nadnaravno znanje
  • Duhovne promjene: osjetljivost na molitve, reagiranje i strah od Krista, blasfemija

Neki od Baldwinovih izvora spominju i mogućnost oslobađanja u ime Isusa Krista, što se ne može smatrati simptomom, već naputkom u slučaju dijagnosticiranog demonskog entiteta.

Bez obzira što su navedeni simptomi imenovani kao mogući znakovi postojanja demonskih nakačenja, treba uzeti u obzir da neki od njih mogu biti posljedica postojanja i drugih vrsta nakačenja (npr. astralnih fragmenata), ali isto tako i manifestacije nekog od pod-identiteta u slučaju postojanja PVO ili shizofrenije, kao i po­jav­lji­va­nje nekog pod-iden­ti­te­ta iz prošlih/ostalih života. Baldwin u listu nije dodao niti manifestacije paranormalnih fenomena koji mogu ukazivati na postojanje posebno mračnog entiteta. Takvi fenomeni (telekineza, levitacija, materijalizacija/dematerijalizacija predme­ta, ...) su često bili sastavni dio poznatih slučajeva egzorcizma,36 ali mogli su se pojaviti i prije toga, posebno kod osoba s jakim medijumističkim sposobnostima koji na neki način postaju instrument za materijalizaciju nakana nakačenog entiteta.

32 ^Usp. Sagan, str. 148-150
33 ^Alfa i Omega duhovni forum: Opsjednuće i Egzorcizam, viđeno: 01.03. 2011., podebljanja moja
34 ^Usp. M. Steiner: O zlim dušama: Uz novi Obrednik o egzorcizmu, Obnovljeni život, Vol.54 No.4 Prosinac 1999., viđeno: 01.03.2011., str. 489
35 ^Usp. Baldwin, str. 277
36 ^Dr. med. H. Naegeli-Osjord: Possession & Exorcism, Oregon, New Frontiers Center, 1988.
Creative Commons licenca­ Ovo djelo, ako drugačije nije naznačeno, ustupljeno je pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 3.0 Hrvatska .