"Na sreću, Benedict XVI [Ratzinger] vjeruje u postojanje i opasnost zla – vraćajući se u vrijeme kad je bio zadužen za Kongregaciju za nauk vjere"37

U ovu izjavu ne sumnjam, obzirom na pedofiliju u crkvenim redovima koju je ta Kongregacija sustavno zataškavala pa bih ovdje preporučio film "Izbavi nas od zla" (Deliver us from Evil, 2006.) koji dokumentira pedofiliju u katoličkoj crkvi u SAD i daje iskaze stvarnih osoba. Ratzinger je svoj "prilog" problematici egzorcizma dao i zabranom tzv. "malog egzorcizma" 1985. g. (u svrhu bolje suradnje s humanističkim znanostima), jer su ga često prakticirali i (nekvalificirani) laici.38

Obred (Velikog) egzorcizma

Peck smatra da egzorcizam počinje samom namjerom domaćina da se riješi entiteta i njegovim traženjem pomoći.39

U Novom obredniku se spominje 12 faza tzv. Velikog egzorcizma, gdje je propisano kojim redoslijedom će se izgovarati određene molitve, no to je ništa više nego okvir, a o samom egzorcisti i njegovoj odvažnosti, znanju i iskustvu će uvelike ovisiti tijek događanja za vrijeme obreda. Na početku obrednika nalaze se i općenite napomene i upute.40 Martin navodi da se kod egzorcizma mogu primijetiti sljedeće faze (u 9 od 10 slučajeva), koristeći nazive o. Conora, za kojeg smatra da je jedan od najvećih egzorcista:41

  • Prisutnost (engl. Presence) – od trenutka dolaska egzorciste u prostor gdje će se obred izvoditi, može se osjetiti neka strana i nepoznata prisutnost o kojoj nema nikakvog fizičkog dokaza, ali je svi prisutni mogu nedvosmisleno osjetiti. To treba iskusiti da bi se o tome moglo pričati, njezina pozicija u prostoru se ne može definirati i to na svoj način povećava jezovitost iskustva, jer se čini da je nigdje – iako je tu. Martin to dalje opisuje sljedećim riječima:

"Nevidljiva i nedodirljiva, Prisutnost visi prikačena na humanosti onih koji su se zatekli u sobi. Možeš se osloniti na logiku i odbaciti bilo kakvu mentalnu sliku [Prisutnosti]. Možeš reći sebi: 'Ja to samo umišljam. Pažnja! Bez panike!' I to može doći kao trenutno olakšanje, ali nakon toga, već u sljedećem djeliću sekunde Prisutnost se vraća i njezino nečujno siktanje u mozgu kao neizrečena prijetnja tebi takvom kakav si. Njezino ime i suština kao da su sazdani od prijetnje, samo da bi bila intenzivno opaka, čija je namjera usmjerena na mržnju zbog same mržnje i uništenje zbog uništenja."42

  • Pretvaranje (engl. Pretense) – u ovoj ranoj fazi zloduh čini sve kako bi se sakrio "iza" posjednute osobe. Čini se da je nerazdjeljiv od osobnosti žrtve. Prvi zadatak egzorciste je razbijanje ove prevare, tj. otkrivanje zloduha kao odvojenog entiteta. Po razotkrivanju je potrebno dobiti ime zloduha, kako bi se s njime moglo općiti neovisno o posjednutom. Ime je vrlo često povezano s njegovim djelovanjem. Ova faza nekada može potrajati danima jer će zloduh pokušati iskoristi sve što mu je na raspolaganju kako bi ostao neotkriven. Lako može dovesti u pitanje cijeli postupak, jer progovarajući kroz žrtvu i oponašajući njen karakter i obrasce ponašanja može stvoriti lažni dojam da je osoba zapravo nevina žrtva maltretiranja egzorciste. Obred se ne može nastaviti dalje ako otkrivanje nije uspjelo. Ako egzorcist ne uspije razbiti obmanu, bit će poražen. Možda ga može zamijeniti drugi egzorcist, ali on sam više ne može ništa učiniti.
  • Ova faza je puna kontradiktornosti, u jednom trenutku se ispoljava nevjerojatna inteligencija, a u drugom priglupost, izmjenjuje se osjećaj izuzetne opasnosti sa strašnom ranjivošću, što dovodi do dileme je li zloduh jedan ili ih je više. Zbunjivati može i činjenica da zloduh može koristiti najintimnije detalje iz prošlosti bilo koga od prisutnih, a s druge strane imati rupe u poznavanju najtrivijalnijih stvari koje se događaju u sadašnjosti. Ovo može biti vrlo neugodno za samog egzorcistu koji nije raščistio s bilo kakvim teškim, ali i ugodnim trenucima iz svoje prošlosti i koje bi mogli čuti svi prisutni.
37 ^Kongregacija za nauk vjere je suvremeni naziv za instituciju koja se nekad zvala Sveta Inkvizicija (puni naziv Sacra congregatio Romanae et universalis inquisitionis seu Sancti officii).
38 ^Usp. Müller, str. 57
39 ^Usp. Peck, str. 193
40 ^Usp. Martin, str. 460
41 ^Isto, usp. str. 17
42 ^Isto, usp. str. 18, moj prijevod
Creative Commons licenca­ Ovo djelo, ako drugačije nije naznačeno, ustupljeno je pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 3.0 Hrvatska .